Executive MBA
Våra utbildningar
Företagsanpassat
Distansutbildningar
  • Boka utbildning
  • Webinars
  • Våra utbildningar
  • Distansutbildningar
  • Executive MBA
  • Kunderna berättar
  • Hitta nästa kursstart
  • Träffa våra utbildningsansvariga
  • Kontakta oss
  • Blogg
  • Om oss
  • In English
  • Mgruppen Learnifier
  • Logga in
<< Avbryt inloggning

Forskningen om mailpepp: ett effektivt ledarverktyg

Kan peppande och uppmuntrande mail vara ett effektivt ledarverktyg? Det är frågan som Susanne Tafvelin och hennes forskarteam ville få svar på när de under ledarskapsträning med Self Determination Theory testade mailpepp som verktyg.

svartvit bild på kvinnlig forskare med blont kort hår som ler

Susanne Tafvelin är utbildad psykolog och Universitetslektor vid Institutionen för psykologi på Umeå universitet. Idag forskar hon kring det som hon tidigare arbetade med som konsult; ledarskap, ledarträning och hur man kan få personalen att må bra och samtidigt prestera på en hög nivå.

 

Målsättningen med de uppmuntrande mailutskicken var att hjälpa deltagarna hålla träningen med Self Determination Theory varm mellan träffarna och samtidigt hjälpa dom att främja sin egen personals behov och inre motivation. Exempel på mailutskick kunde vara:



”Denna vecka ska du tänka på att förklara varför, när du ber personalen göra nånting.”

”Vid nästa arbetsträff ska du fråga efter personalens åsikt innan du tar beslut”

”I veckan vill vi att du väljer ut någon ur personalen och frågar hur hen mår”

”Tänk på hur du ger feedback”

 

Så gick det till
Testet pågick under tolv veckor där deltagarna från början fick tre mail i veckan. Det tunnades sedan ut till två och slutligen ett mail i veckan. Det var tydligt att deltagarna uppskattade repetitionen och påminnelsen om utbildningen mellan träffarna. De uppskattade även de enkla övningarna som hjälp; speciellt eftersom mailen fanns kvar i deras inkorg och kunde läsas igen vid behov.

- Det jag och mina kollegor lärde oss var att man kanske inte ska skicka mail tre gånger i veckan. Det uppfattade som lite för ofta i början. Det var även av vikt att jobba med layouten för att få det enkelt och använda tilltalande bilder, berättar Susanne.

De märkte även att övningarna, som i början var väldigt enkla med ”tänk så här” eller ”gör så här” var lättare att ta till sig jämfört med övningarna som var mer komplicerade och krävde att deltagarna exempelvis skulle reflektera och sammanfatta.

- Slutsatsen är att mailpepp är mycket uppskattat. Det viktiga är att man håller peppen enkel. Kräv inte för mycket reflektion eller arbete för dom som är mottagare. Mailpeppen ska istället fungera som en påminnelse, uppmuntran och inspiration, förklarar Susanne.



Telefon eller mail?
Deltagarna delades även in i två grupper där den ena gruppen fick telefoncoachning istället för mailpepp mellan träffarna. Det visade sig att epostutskicken var mer effektiva och hade nog så bra effekt som telefoncoachning.

- Detta var självklart en väldigt intressant upptäckt eftersom epostutskick är betydligt mindre personalintensivt än telefoncoachning, berättar Susanne.



Framtiden
Susanne tror att framtiden för att peppa sina medarbetare digitalt ser ljust ut. Vi kommer se mer av digitala förstärkare i form av appar och sms som på olika sätt håller utbildningen igång och påminner om innehållet. Vi på Mgruppen kan bara hålla med då vi ser en ökad efterfrågan på digitala förstärkare som Blended Learning. 

 

Alla chef & ledarskapsutbildningar

Mer från bloggen

EXECUTIVE

Ekonomiedoktorn: så tar du ekonomiskt förankrade beslut

LEDARSKAP

10 råd till dig som leder andra chefer

LEDARSKAP

Carnegiechefens 5 råd till nya chefer

Till Toppen

Grundnivå

Att leda utan att vara chef
Ny som chef
Projektledarprogrammet
UGL - utveckling av grupp och ledare
Chef i produktionen
Teamledarskap i produktionen
Självledarskap utifrån hjärnan - från vetenskap till praktik

Erfarna chefer & ledare

Ledarskap för erfarna chefer
Förstärk ditt ledarskap
Leda andra chefer
Management Acceleration Program
High Impact Leadership program (eng)
Verksamhetsstrategi för HR

Executive MBA

Executive Master of Leadership & Management
Executive Master of Finance
Executive Master of Strategy
Executive Development

Distansutbildningar

Att leda utan att vara chef
Ny som chef
Projektledarprogrammet
Leda på distans
Chef i produktionen
Teamledarskap i produktionen
Självledarskap utifrån hjärnan - från vetenskap till praktik
Personligt ledarskap för erfarna ledare

Kontakta oss
Växel: 08-731 41 00
Rådgivning: 08-731 41 51
E-post: info@mgruppen.se

Hitta hit
Adress: Sankt Eriksgatan 26, 112 39 Stockholm
Organisationsnummer: 556692-9468

© 2020 Mgruppen Svenska Managementgruppen AB

Om oss
Webinars
Bloggen
Blended Learning
Kunderna berättar
Vår pedagogik
Personligt ledarskap
Träffa våra utbildningsansvariga

Allmänna villkor
Integritetspolicy

På Mgruppen använder vi cookies för att förbättra användarupplevelsen. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om Mgruppens integritetspolicy